- הרב אליהו רבי -
- 03/09/2018
שלום וברכה, מורי ורבותי!
הבוקר [רביעי י"ח אלול תשע"ח] מתקשר אלי "נהוראי" [הבחור המדהים שצמוד אלי מטעם הישיבה הקדושה למסע ההלוך ושוב מירושלים לחולון וחזור מידי יום], ומבשר לי שהוא יוצא עם רעייתו לחדר לידה ולכן ככל הנראה יאחר היום.
כמה שעות מאוחר הוא מודיע שנולדה לו בת [בשעה טובה ומוצלחת, וברכת מזל טוב חמה ולבבית ממני ומכל קוראינו ברחבי הארץ והעולם, כולנו חבים לו רבות…] ושהוא סיכם עם אחד מאברכי הכולל שימלא את מקומו ביום יומיים הקרובים.
שמו של האברך עימו סיכם נהוראי על התפקיד הזמני הוא "ניסים זריהן". ניסים, בחור כארז, עדין נפש ואציל רוח, מישהו כזה שלא יוצא לי לשוחח עימו יתר על המידה בסתם יום של חול. אבל כשכבולים יחד ברכב, בין שיחת טלפון לתנומה קצרה, נפתחים הלבבות וניסים פותח את פיו ומספר לי על עצמו כדלהלן:
לפני כעשרים שנה היו לו שתי חנויות ועוד כמה דוכנים בעיירת נופש בפלורידה שבארה"ב. שבת אחת, הגיע אדם כבן תשעים עם רעייתו לרכוש משהו. וניסים אומר לו: "נכון שאתה כומר?". ההוא אומר לו: "נכון, איך אתה יודע?". "אני רואה מתחת לבגדים שלך את הגלימה". הכומר אומר לו: "נכון, אני כומר, ובאתי לכאן לנופש עם רעייתי". ניסים אומר לו: "אתה יודע, אני גר בחיפה שבישראל, ליד המקום שאתם מאמינים שבו מייסד הנצרות הלך על פני המים". מתפעל הכומר: "מה אתה אומר? אתה גר בחיפה? זה אומר שאתה יהודי?". וניסים בגאווה יהודית עונה לו: "בטח".
ואז ניסים אומר לו: "אתה באמת מאמין שהוא הלך על המים?". הוא אומר לו: "כן, ודאי שאני מאמין!". ניסים אומר לו: "אצלנו אומרים שכנראה היה לו אופנוע ים, וכך הוא דהר על המים". כשניסים אמר את זה, הכומר ואשתו התגלגלו מצחוק עד שהיה צורך להרים אותם מהארץ.
כשהם קמו, ניסים אומר להם: "אתם רואים? אתם צוחקים על האלוהים שלכם. אצלנו לא צוחקים על האלוקים שלנו". אמר לו: "אתה צודק. אתם יהודים, אתם מאמינים. אתם העם הנבחר, לכם יש תלמידי חכמים, יש לכם שורשים חזקים. אצלכם זה לא קורה, אבל אצלנו זה קורה".
אבל אז הכומר אומר לו: "תסלח לי, אתה הרי יהודי, מה אם כן אתה עושה כאן בשבת?!". ניסים היה בהלם. וההוא ממשיך: "תראה איך אתה לבוש, יהודי לא מתלבש כך".
ניסים היה בהלם, הוא חזר לבית והתחיל לבכות… וזו היתה השבת האחרונה שהוא חילל. בית הכנסת היה רחוק מביתו ומבתיהם של חבריו הישראלים היהודים. מאותה שבת הוא שכר בית ליד בית הכנסת, והזמין את כל הצעירים לשבות אצלו בכדי שיוכלו ללכת ברגל לבית הכנסת.
כומר שהחזיר בתשובה עשרות או מאות יהודים.
עד כאן סיפורו המדהים של ניסים, ותודה לו בשם כולנו על גילוי הלב ועל האישור לפרסם זאת ברבים. תודה גם בשמו של הכומר שמן הסתם נשמתו נמצאת היכן שהוא בעולמות העליונים ורווה נחת מעוד נתח של זיכוי הרבים בעקבות אותו מעשה. "אין הקדוש ברוך הוא מקפח אפי' שכר שיחה נאה" (נזיר כ"ג ע"ב).
ואני אומר שלכל אחד מאיתנו במהלך החיים ה' שולח איזה "כומר", וכל אחד מקבל איזה סימן. רק צריכים להיות עירניים. ניסים יכול היה להגיד לו: "לך מפה, ואל תפריע לי בעבודה". אבל צריך זכות לזהות את "הכומר" שקורא לך, לזהות את "השליח" שנשלח אליך משמים.
אף פעם אל תעשה צעד שאתה לא בטוח במאה אחוז שה' רוצה אותו. תחכה לסימן מה'. בכל דבר – ברוחניות, בגשמיות, בעסקים, בכל דבר שיש לך בחיים, תמתין להארת פנים מהקדוש ברוך הוא.
מגיע אברך ואומר שיש לו מאה ועשרים אלף ש"ח לרכישת דירה… ויש שלוש אפשרויות שהוא קונה דירה בכזה סכום קטן. אפשרות ראשונה, שהוא ממתין. הוא ילמד טוב ויקבל מלגות נוספות על מבחנים ולימודים מעבר למחויבות, יביא משכורת מהצד, רעייתו תביא משכורת, וימתינו עד שיום אחד שיהיה להם. אפשרות שניה, לפנות ליועץ משכנתא ולסקור איתו כל דרך אפשרית להוציא סבסוד מהבנק. אפשרות שלישית – לפנות לדודים שאוהבים אותו ויש בידם אפשרות לסייע, ותמיד אמרו שאם יצטרך משהו הם כאן […] אבל יש סיכוי שהם יאמרו "לא", והוא יחוש ממש שלא בנח מהעניין. מה צריך לעשות?
תעשה מהכל קצת. אל תבחר דרך מסוימת ותאמר "אם היא לא הולכת, אני לא עושה". תפנה לדודים בעת רצון כזו. נפגשתם באיזה אירוע באיזה מקום, תעשה. אתה ורעייתך תמשיכו לעבוד ולגייס עוד משאבים. ואם יש יועץ משכנתא מעניין שנתפסת איתו לשיחה אישית, ברר איתו על כיוון נוסף להצלחה.
אבל החשוב ביותר: תהיה עירני לגלות סימנים מהקדוש ברוך הוא. תהיה עירני להיכן ה' מוביל אותך. יתכן שה' יראה לך שאחד מהשלושה הוא המתאים ביותר בשבילך, ויתכן שלא. יכול להיות שתראה את אחד מהדודים שלך מתחנן אליך: "בוא אלי לשבת, תתארח אצלי יומיים, אני רוצה את קרבתך ואת חברתך", ואתה לא מבין מה הוא רוצה ממך. יתכן ויוצע לך תפקיד תורני חשוב שנראה לך גדול על מידותיך, אבל יש מה לבדוק עם דעת תורה אמיתית. תהיה עירני, כי אולי זו הארת פנים מה' יתברך בכדי לקדם את העניין.
וזו דרכו של עושה הרשה המוזכר בפרשתנו, שאינו חושש למכת שמים, ואינו רואה בכל מה שעובר עליו רמז אלוקי. וכלשון הפסוק: "פֶּן יֵשׁ בָּכֶם אִישׁ אוֹ אִשָּׁה, אוֹ מִשְׁפָּחָה אוֹ שֵׁבֶט, אֲשֶׁר לְבָבוֹ פֹנֶה הַיּוֹם מֵעִם ה' אֱלֹקֵינוּ לָלֶכֶת לַעֲבֹד אֶת אֱלֹהֵי הַגּוֹיִם הָהֵם, פֶּן יֵשׁ בָּכֶם שֹׁרֶשׁ פֹּרֶה רֹאשׁ וְלַעֲנָה. וְהָיָה בְּשָׁמְעוֹ אֶת דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת, וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר שָׁלוֹם יִהְיֶה לִּי, כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי אֵלֵךְ, לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת הַצְּמֵאָה.לֹא יֹאבֶה ה' סְלֹחַ לוֹ, כִּי אָז יֶעְשַׁן אַף ה' וְקִנְאָתוֹ בָּאִישׁ הַהוּא, וְרָבְצָה בּוֹ כָּל הָאָלָה הַכְּתוּבָה בַּסֵּפֶר הַזֶּה, וּמָחָה ה' אֶת שְׁמוֹ מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם. וְהִבְדִּילוֹ ה' לְרָעָה מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, כְּכֹל אָלוֹת הַבְּרִית הַכְּתוּבָה בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה" (דברים כט, יז-כ).
וכלשון רבינו יונה בספרו שערי תשובה (שער ב) "ואם לא ידע ולא יתבונן כי התלאות מצאוהו מפני חטאיו, אך יאמר כאשר אמרו הפלשתים (שמואל א, ו, ט): "כי לא ידו נגעה בנו מקרה הוא היה לנו", בזאת יהיה קצף עליו מלפני ה' ויגדל עון הכת הזאת".
נמצאים אנו בערבו של יום הדין, ובתחילתה של שנה חדשה. מצד אחד זו התחלה חדשה, ומצפים מאיתנו משמים ומארץ לבחור בדרך הטובה והנכונה יותר הן ברוחניות והן בגשמיות. למצוא את דרך המלך בהנהגת הבית, בחינוך הילדים ובכל העובר עלינו יום יום ושעה שעה. על כל צעד יש להיוועץ בדעת תורה, ורק על פיה לפעול. אולם במקביל יש להתעורר ולהקשיב לכל רחש, לשמוע את רצון ה' במעשים, ובכל רמז לפנות לאדם גדול שיקבל את ההחלטה הנכונה בדבר פרשנותו של אותו סימן. וכלשון הספרי (דברים, שופטים קנד) "אפילו מראים בעיניך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין שמע להם".
יהי רצון שנזכה לשנה טובה ומבורכת, שנה של הצלחות רוחניות וגשמיות, שנה של הבנה נכונה ברצון הבורא יתברך, ומילוי כל המשאלות לעבודת ה' יתברך, אמן.
וברוכים תהיו!